Az olívaolajról

A Földközi-tenger népei számára a béke, a hatalom, az erő és a halhatatlanság szimbóluma volt. Az atléták rituálisan dörzsölték be vele a testüket a versenyszámok előtt. A testápolásban és a táplálkozásban betöltött szerepe mellett az orvoslásban is kiválóan hasznosítható volt. A görög, a római és a föníciai népek már az ókorban felfedezték az olívaolaj jótékony hatásait. Homérosz “folyékony aranynak” nevezte, és sokoldalú felhasználhatósága miatt napjainkban újra aranykorát éli.

Az olívaolaj az olajfa bogyójából mechanikai úton, préseléssel kinyert zöldessárga színű, folyékony növényi zsiradék, amely a mediterrán konyha egyik alapvető hozzávalója. A mintegy 800 millió olajfa többsége Görögországban, Spanyolországban, Olaszországban, Portugáliában és a mediterrán térség országaiban található meg.

Az olívaolajat érzékszervi- és analitikai vizsgálat segítségével minőségi osztályokba sorolják. Ezek alapján 4 féle olajat különböztetünk meg, melyek közül 3 alkalmas közvetlen fogyasztásra. Mivel hazánkban még kezdetleges hagyománya van az olívaolaj fogyasztásának, ezért fontosnak tartjuk, hogy vásárlóink ismerjék a különbséget olaj és olaj között, hiszen ezáltal tudnak felelősségteljes döntést hozni.

Extra szűz olívaolaj

Az extra szűz olívaolaj az olívabogyókból nyerhető legjobb minőségű olaj, amely hideg sajtolással, hőkezelés nélkül készül, és közvetlen fogyasztása rendkívül ajánlott. Gazdag A, E és K vitaminban, valamint telítetlen zsírsavakban egyaránt. Csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát és a reumás fájdalmakat, vérnyomáscsökkentő hatása van, ezen kívül pedig növeli a “jó koleszterin” szintjét és hidratálja a száraz bőrt. Minden cseppje valódi kincs.

De hogy mit is takar az “extra szűz” kifejezés, azt kevesen tudják. Ez a jelző a kinyerési módra és a vegyi összetételre vonatkozik, ugyanis az extra szűz olívaolaj egyik alapkritériuma, hogy a bogyók leszedése és a préselés megkezdése között nem telhet el több, mint 24 óra, mivel a gyors erjedés hatására romlana a bogyók minősége. Továbbá jogszabály rögzíti, hogy az olaj szabadsav-tartalma nem lépheti át a 0.8 tömegszázalékot. Az extra szűz olívaolaj felhasználása igen széleskörű: jótékony hatással van az egészségre, a bőrre, de még a hajra is. A mediterrán országokban az egy főre jutó havi olívaolaj fogyasztás meghaladja az 1 litert, így nem véletlen, hogy az itt élők szív- és érrendszeri megbetegedéseinek száma rendkívül alacsony.

További fajták

A szűz olívaolaj hasonló módszerrel készül, mint extra szűz társa, azzal a kivétellel, hogy az olaj kinyerése érdekében hőkezelés is megengedett. Magasabb a savtartalma (de legfeljebb 2%), íze pedig kevésbé karakteres, azonban még ezt is nyugodt szívvel fogyaszthatjuk akár salátákhoz, akár magában.

A csoport harmadik tagja a közönséges szűz olívaolaj még szintén alkalmas közvetlen fogyasztásra, viszont a savtartalma már jóval magasabb, 2-3.3 tömegszázalék közé esik. Az ezt meghaladó olívaolajok közvetlen fogyasztásra már nem alkalmasak.

Sansa/Pomace/Orujo olajnak vagy olívapogácsa-olajnak szokták hívni a sajtolás után visszamaradt olívapogácsából kémiai úton, oldószerekkel kinyert olajat, mely közvetlen fogyasztásra nem alkalmas. Erre a fajtára nem használható az olívaolaj megnevezés, hiszen mindössze 1% extra szűz olívaolajat tartalmaz, ez tehát az olívaolaj olcsóbb, rosszabb helyettesítője. A Sansa olajat mediterrán országokban már alig-alig forgalmazzák, ez is alátámasztja silány minőségét.

Azt is jó tudni, hogy sok esetben hiába tüntetik fel az extra szűz jelzést, nem biztos, hogy minőségi az olívaolaj. A nagy márkák felvásárolják a termelőktől az olajokat, majd azokat összekeverve dobják piacra.

 

Érdekességek

♥  Az olajfák akár 200 évig is élhetnek, és csak 4-8 éves korukban kezdenek termést hozni
♥  A legjobb minőségű olajbogyókat a 20-40 év közötti fákról lehet szüretelni
♥  Egy átlagos olajfa termése 1-2 liter extra szűz olívaolaj előállításához elegendő
♥  Az olívaolaj akár 15 hónapig is eláll anélkül, hogy értékes anyagokat vesztene
♥  Sütéshez is nyugodtan használható, de itt is ajánlott a jó minőségű olívaolaj használata, hiszen a természetes füstpontja arányosan növekszik a minőséggel
♥  Sütiknél kiválóan helyettesíti a vajat
♥  A mediterrán országokban az egy főre jutó havi olívaolaj fogyasztás meghaladja az 1 litert
♥  98%-ban emészthető